Så er Start hos Borgeren i gang

Mere glæde og mindre kaos fra morgenstunden

”Start hos borgeren har betydning for arbejdsglæden, fordi flere af mine kolleger møder glade ind hos borgeren.” Sådan fortæller Darius, der er arbejdsmiljørepræsentant i Risskov i Område Nord, da han bliver interviewet om projektet i december 2017.  

Fra 1. januar 2018 er hele hjemmeplejen begyndt at starte hos borgeren, og dermed begynder og slutter dagens (eller aftenens) arbejde med et borgerbesøg.

Forud for borgerbesøget har en del medarbejdere fortsat brug for at hente en elcykel eller bil på lokalcentret eller satellitten. Derfor er det ikke alle steder muligt at arbejde ud fra den ”model”, der er skitseret i det oprindelige spareforslag. Til gengæld er der nu mulighed for at afsætte tid i Cura til de praktiske gøremål, som det er nødvendigt at udføre ved vagtstart og -afslutning, indtil der findes løsninger på afhentning af elcykler, klude mm. Hvis det er eneste opgave på kørelisten ved vagtstart/vagtafslutning, opfylder det målet for ”Start hos borgeren”. Klyngen for arbejdsmiljø er i gang med en test af arbejdstasker, der kan fungere i en hverdag med forskellige transportmidler, hyppig brug af tablets og øvrige ting, der skal transporteres gennem dagen.  

På trods af praktiske udfordringer ser vi allerede flere gevinster ved at starte hos borgeren. Ledere har meldt tilbage, at der spares tid ved at flytte morgenkoordineringen, og når der afvikles flere borgerbesøg fra morgenstunden. Som Darius beskriver det: ”Medarbejderne er blevet mere fleksible og uafhængige af hinanden om morgenen, og det betyder, at de kan nå mere fra morgenstunden, og at flere har tid til at komme ind til frokost end tidligere. Det er min fornemmelse, at der er mindre stress i teamet. Det kaos, der før kunne være om morgenen, er væk, og de kan køre stille og roligt hen til første borger.”  

Du kan læse hele interviewet og mere om implementeringen af Start hos borgeren HER, hvor du også finder mere inspiration og information om Start hos borgeren.  

 

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte projektleder Nanna Lilhav, tlf. 4187 3509, mail: nali@aarhus.dk – eller områdechef Susanne Sejr, tlf. 2478 0102, mail: suse@aarhus.dk