Flere kan bestille adgang til Cura for vikarer

Nyheden er opdateret 18. juni 2019

Der er godt nyt til medarbejdere og vikarer, som skal arbejde i sommerferien. Den 20. juni bliver det nemmere at bestille vikaradgang til Cura. Det betyder, at fra d. 20. juni skal man ikke længere anmode om vikaradgang gennem Exchange-serviceportal. Vikaradgangen kan bestilles på msovikar.aarhuskommune.dk og virker på alle devices, som er udleveret af Aarhus Kommune. Den nye løsning er god for både borgersikkerhed, brugervenlighed og planlægning. 

Flere medarbejdere kan bestille vikaradgang
Med den nye løsning kan alle medarbejdere, med tilladelse fra deres leder, bestille vikaradgang.

Hvis du som leder ønsker, at flere medarbejdere skal have mulighed for at bestille vikaradgang, skal du oprette det som en sag i Serviceportalen. Her skal du vælge “Fejl i din indgang” og udfylde formularen. I feltet “Hvem oplever fejlen?” oplyser du navnet på den medarbejder, der skal have tilladelse til at oprette vikaradgang. Forvent at sagsbehandlingen kan tage op til tre dage. Du modtager en e-mail når sagen er gennemført.

Nemmere planlægning og bedre borgersikkerhed
Med den nye løsning er det muligt, kun at give vikaradgang til Cura på de dage, hvor vikaren skal arbejde. På den dag vikaren har sin sidste vagt, bliver vikarens rettigheder i Cura fjernet. Det er godt for borgersikkerheden, fordi vikarer kun har adgang til journalsystemet, når der er et formål.

Hvis der er oplyst et telefonnummer på vikaren, modtager vikaren en sms med sit az-ident på den dag, som adgangen i Cura er bestilt til. Vær opmærksom på, at vikaren skal have adgang i Cura fra den dag, du ønsker at håndtere vikaren i CuraPlan.

Det bliver registreret hvilke medarbejdere, der har oprettet adgang til Cura for en vikar.

Sådan opretter du vikaradgang
Gå ind på msovikar.aarhuskommune.dk. Hvis du bliver bedt om at logge ind, så vælg Active Directory og log ind med dit az-ident.

For at oprette vikaradgang skal du indtaste vikarens cpr. nummer som hans/hendes az-ident bliver knyttet til.

Skal vikaren kun arbejde i én dag, taster du samme dato i feltet for første og sidste arbejdsdag.

Skal vikaren arbejde flere dage, taster du datoerne for første og sidste arbejdsdag. Vikaren får adgang til Cura indtil den sidste arbejdsdag er slut. Der kan max. tildeles 10 dages adgang ad gangen.

NB! Hvis vikaren skal på vagtplanen, skal vikaren tildeles adgang i Cura fra den dag, du ønsker at håndtere vikaren i CuraPlan.

Hvis du oplyser vikarens telefonnummer, vil han/hun modtage en sms med sit az-ident på dagen, som adgangen er bestilt til. Den samme dag modtager du også en e-mail med vikarens az-ident. Forvent at der min. går 30 minutter før du modtager e-mail.

Vikaren kan ændre sin adgangskode med sit nem-id.

Se den korte video her

D. 19. juni ligger en vejledning tilgængelig på Loop.

Har du spørgsmål?
Kontakt Cura support på telefon 51 57 69 31